13 juli 2014

Ny kamera

Måste verkligen erkänna att det under senaste tiden, jaa senaste året kunde man säga, har blivit dåligt med egna kamerabilder här på bloggen. Överhuvudtaget vet jag inte när jag senast påriktigt skulle ha släpat min kära Canon 1000D någonstans där det kunde vara trevligt att ha lite bilder ifrån. Den är helt enkelt för klumpig att bära runt på, så har alltid kompromissat med att ta (dåliga) telefonbilder istället. Nu har jag dock tagit mig själv i kragen och införskaffat en ny kamera! Blev inte mycket velas, utan valet föll ganska solklart på en Olympus Pen E-pl5. Verkligen den perfekta kameran om man frågar mig! Listar upp de bästa egenskaperna jag hittills funnit i denna lilla supermanick:

- 16 megapixels
- Snygg design, verkligen en fröjd för ögat. Har själv den vita modellen med beigea detaljer, härligt retro tycker jag!
- Kamerans lätthet och storlek
- Med ett speciellt minneskort (som är påväg hem till mig) kan man överföra bilder direkt från kameran till sin smartphone eller Tab, vilket är superpraktiskt då man skall blogga, och inte behöv rådda med några kablar!
- Kameran har vändbar skärm, perfekt då man skall ta selfies hehe!
- Något jag finner ytterst handy, men som jag ännu inte blivit ett med är att skärmen har touchscreen. Är inte van med såna finesser i min gamla systemkamera...
- Snabb fokusering
- Bra ljus på bilderna, särskilt utomhus men även inomhus i dålig belysning!
- Bra ISO och allt det där som jag inte (ännu) kan... googla om ni är intresserade hehe
- Blixten är borttagbar
- Häftiga effekter man kan fotografera med! Påminner faktiskt lite om Instagrams filter.
- ... Och framför allt är den lätt att använda!


Helnöjd med mitt köp, så mer bilder kommer komma upp här från och med nu! Om någon undrar är min kamera köpt från Musta Pörssi, och kostade mig 399 euro.

Inga kommentarer: